توضیحات مقاله شوره سر چیست؟ علائم، علل، تشخیص، درمان و پیشگیری

شوره سر چیست؟ شوره سر اساساً زمانی رخ می دهد که تکه های کوچک پوست خشک از پوست سر بیرون می زند. ممکن است این پوسته ها را در موهای خود یا روی شانه های خود مشاهده کنید. شوره سر نیز ممکن است باعث خارش پوست سر شما شود. این یک مشکل رایج است، اما آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست. تعریف شوره سر در واقع بسیار دشوار است زیرا با درماتیت سبورئیک (شکل مزمن اگزما) و سایر بیماری های پوستی که منجر به پوسته پوسته شدن پوست سر می شود، همپوشانی دارد. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

توضیحات مقاله شوره سر چیست؟ علائم، علل، تشخیص، درمان و پیشگیری

علائم و نشانه های شوره سر چیست؟

نکته مهمی که ممکن است یک فرد به شوره سر مبتلا شود، تکه های آشکار پوسته های سفید روی پوست سر است که از پوست مرده تشکیل است و در موهای شما شل می شود. طبق کتابچه راهنمای مرک، علائم دیگر عبارتند از:

  • گاهی اوقات، پوست سر ممکن است خارش داشته باشد
  • پوسته های چرب یا خشک روی پوست سر
  • برجستگی های متمایل به زرد تا قرمز در امتداد خط مو (در موارد شدید)

علائم و نشانه های شوره سر چیست؟

علل و عوامل خطر شوره سر

شوره سر چیست؟ شوره سر ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد.

درماتیت سبورئیک بر اساس کالج آمریکایی استئوپاتی درماتولوژی، اگر یک مورد شدید شوره سر دارید، احتمالاً یک مورد خفیف درماتیت سبورئیک (SD) است.

انجمن ملی اگزما اشاره می کند که SD شکل مزمنی از اگزما است که بر نواحی از بدن که بیشترین میزان سبوم یا روغن ترشح می کنند تأثیر می گذارد.

افرادی که پوست چرب دارند اغلب مستعد شوره سر هستند. دلیل: مخمری به نام Malassezia globosa(مالاسزیا گلوبوزا) از روغن های روی پوست سر تغذیه می کند. امی مک مایکل، دکتر، پروفسور پوست و رئیس بخش پوست در ویک فارست، خاطرنشان می کند که بدن برخی افراد این تجزیه روغن را به عنوان یک عامل تحریک کننده درک می کند، بنابراین پوست سر با افزایش سرعت تجدید سلول های پوست واکنش نشان می دهد و باعث شوره سر می شود. دانشکده پزشکی در وینستون-سالم، کارولینای شمالی. برای کسانی که شوره سر ندارند، یک ماه کامل طول می کشد تا سلول های جدید پوست روی پوست سر بالغ شوند، بمیرند و از بین بروند. اما بر اساس گزارشی در مجله پزشکی شیمی، برای کسانی که شوره سر دارند، این فرآیند تنها در دو تا هفت روز اتفاق می افتد.

{خرید و قیمت شامپو ضد شوره هد اند شولدرز از لاویا}

علل و عوامل خطر شوره سر

با این حال، توجه به این نکته مهم است که در حالی که مدت‌ها تصور می‌شد که M. globosa عامل خطر اصلی برای شوره سر است، یک رابطه علت و معلولی هنوز به طور قطعی ایجاد نشده است، گزارشی در جولای 2019 در مجله  درماتولوژی تجربی اشاره کرد.

درماتیت تماسی درماتیت تماسی تحریک پوستی است که توسط یک ماده حساسیت‌زا یا محرک ایجاد می‌شود و منجر به بثورات خارش‌دار و احتمالاً دردناک می‌شود. و در مورد شوره سر، این واکنش روی پوست سر است. طبقه انجمن پوست آمریکا، این معمولاً به دلیل محصولات مراقبت از مو یا رنگ ها رخ می دهد.

خشکی پوست اگر هوای سرد زمستانی پوست شما را در سراسر پوست از جمله پوست سر خشک می کند، ممکن است خشکی پوست دلیل شوره سر شما باشد. هنگامی که پوست خشک باعث شوره سر می شود، پوسته ها معمولا کوچکتر و کمتر چرب از پوسته های ناشی از SD هستند. (علاوه بر این، طبق  کلینیک کلیولند، آب و هوای سرد و خشک می تواند SD را بدتر کند.)

با این حال، توجه به این نکته مهم است که در حالی که مدت‌ها تصور می‌شد که M. globosa عامل خطر اصلی برای شوره سر است، یک رابطه علت و معلولی هنوز به طور قطعی ایجاد نشده است، گزارشی در جولای 2019 در مجله  درماتولوژی تجربی اشاره کرد.

تقریباً هر کسی ممکن است به شوره سر مبتلا شود، اما عوامل زیر می توانند شما را مستعدتر کنند.

عادات شامپو کردن دکتر مک مایکل می‌گوید: «برای کسانی که از قبل در معرض خطر شوره سر هستند، شستشوی مکرر می‌تواند وضعیت را بدتر کند». استراحت های طولانی مدت می تواند منجر به تجمع روغن شود که می تواند منجر به شوره سر شود.
سن شوره سر اغلب در سن بلوغ شروع می شود و در حدود 20 سالگی به اوج خود می رسد و در بین افراد بالای 50 سال شیوع بسیار کمتری دارد، طبق بررسی منتشر شده در مجله درماتولوژی بالینی و تحقیقاتی.

هورمون‌های آندروژن جنسی، مانند تستوسترون، فعالیت غدد چربی را تحریک می‌کنند. روغن بیشتر به معنای افزایش احتمال واکنش التهابی و شوره سر است. مردان بیشتر از زنان به شوره سر مبتلا می شوند.

ضعیف شدن سیستم ایمنی SD در افرادی که تحت پیوند عضو قرار گرفته اند و مبتلایان به HIV یا ایدز، هپاتیت C یا پانکراتیت الکلی شایع تر است. برای مثال، 30 تا 83 درصد از مبتلایان به اچ آی وی، SD را گزارش می کنند.

تقریباً هر کسی ممکن است به شوره سر مبتلا شود، اما عوامل زیر می توانند شما را مستعدتر کنند.

بیماری‌های عصبی و روانپزشکی بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر، صرع، آسیب‌های مغزی و آسیب نخاعی از جمله شرایطی هستند که خطر ابتلا به SD از جمله شوره سر را افزایش می‌دهند.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، سیستم عصبی خودمختار ضعیفی دارند که به کنترل مواردی مانند ترشح غدد چربی کمک می‌کند، طبق گفته انجمن بیماری پارکینسون آمریکا، که می‌تواند منجر به تولید بیش از حد شود که منجر به شوره سر می‌شود.

سابقه سایر اختلالات پوستی اگزما، روزاسه، پسوریازیس یا آکنه می‌تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن درماتیت سبورئیک شود.

پوست چرب اگر به طور طبیعی پوست چرب دارید، در معرض خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک هستید.

چرب کردن پوست سر «مک مایکل خاطرنشان می‌کند: «روغن‌های خاصی که روی پوست سر مالیده می‌شوند می‌توانند پوسته‌ها را بپوشانند، اما واکنش پوسته پوسته شدن و خارش را بدتر می‌کنند.

سابقه سایر اختلالات پوستی اگزما، روزاسه، پسوریازیس یا آکنه می‌تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن درماتیت سبورئیک شود.

شوره سر چگونه تشخیص می شود؟

یک متخصص پوست معمولاً می تواند شوره سر را به سادگی با نگاه کردن به پوست سر شما تشخیص دهد. به گفته کلینیک کلیولند، اگر شوره سر شما به درمان پاسخ ندهد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بیوپسی پوست را برای رد سایر مشکلات احتمالی انجام دهد.

شوره سر چگونه تشخیص می شود؟

مدت زمان شوره سر

شوره سر ناشی از درماتیت سبورئیک یک بیماری مزمن است که نیاز به درمان مکرر یا طولانی مدت دارد. در مورد شوره سر که از درماتیت تماسی، پوست خشک یا عادات شامپو کردن ناشی می شود، تغییر عادات باید به سرعت پوسته ها را از بین ببرد.

{خرید شامپو هد اند شولدرز اصل فرانسه}

مدت زمان شوره سر

درمان و گزینه های دارویی برای شوره سر

شوره سر چیست؟ شوره سر یک بیماری اغلب مزمن، اما قابل درمان است.
شامپوی ملایم بدون نسخه برای کاهش چربی و تجمع سلول‌های پوست، طبق مایو کلینیک، روزانه موها را با یک شامپوی ملایم بشویید و پوست سر را به آرامی ماساژ دهید تا پوسته‌ها شل شوند.

شامپو شوره سر OTC اگر شامپوی ملایم کمک نمی کند، شامپوی شوره سر بدون نسخه (OTC) را امتحان کنید.

به  کالج پوستی آمریکایی استئوپاتی، بهتر است بین دو یا سه عدد از این شامپوها جایگزین شود.

برای موارد خفیف تا متوسط، به دنبال شامپوهای شوره سر باشید که حاوی مواد فعال زیر هستند.

درمان و گزینه های دارویی برای شوره سر

  • سولفید سلنیوم این ضد قارچ مرگ سلول های پوست را کند می کند. این ماده فعال را می توان در شامپوهای Head & Shoulders Clinical Strength در میان شامپوهای دیگر یافت.
  • پیریتیون روی این ترکیب ضد باکتری و ضد قارچ در Head & Shoulders، DermaZinc است.
  • اسید سالیسیلیک نوتروژنا و P&S بیکر هر دو به اسید سالیسیلیک برای از بین بردن پوسته پوسته ها و ترویج پوست سالم تر متکی هستند.
  • کتوکونازول Nizoral A-Dدرمانی است که حاوی کتوکونازول ضد قارچی است. می توان آن را هم OTC و هم از طریق نسخه پیدا کرد و می تواند به صورت شامپو، ژل یا موس فرموله شود.
  • شامپوهای بر پایه تار، هم به عنوان آنتی بیوتیک و هم به عنوان ضد قارچ عمل می کنند. اما اگر موهای بور، سفید یا خاکستری دارید، شامپوی تار می تواند باعث تغییر رنگ شود. این درمان همچنین می تواند پوست سر را نسبت به نور خورشید حساس کند.

شامپوهای بر پایه تار، هم به عنوان آنتی بیوتیک و هم به عنوان ضد قارچ عمل می کنند. اما اگر موهای بور، سفید یا خاکستری دارید، شامپوی تار می تواند باعث تغییر رنگ شود. این درمان همچنین می تواند پوست سر را نسبت به نور خورشید حساس کند.

درمان شوره سر با نسخه

اگر استفاده منظم و مناسب از شامپو OTC، برای چند هفته، شوره سر را کاهش نمی دهد، از متخصص پوست خود بپرسید که آیا از یک شامپو ضد قارچی قوی مانند Loprox یا Nizoral یا یک لوسیون موضعی کورتیکواستروئید سود می برید.

مانند Capex یا (فلوکینولون موضعی)، (بتامتازون موضعی)، یا (کلوبتازول موضعی).

یک جایگزین برای کورتیکواستروئیدها برای درمان شوره سر دسته ای از داروها به نام مهارکننده های کلسینورین است. طبق گفته هاروارد هلث، اینها مانند پروتوپیک (تاکرولیموس موضعی) و الیدل (پیمکرولیموس موضعی)، با کمک به سرکوب پاسخ ایمنی عمل می کنند.

درمان شوره سر با نسخه

درمان های جایگزین و مکمل

بر اساس یک مطالعه تصادفی کوچک در مجله آکادمی پوست آمریکا، شامپوها یا مواد موضعی حاوی 5 درصد روغن درخت چای (ضدعفونی کننده، آنتی بیوتیک و ضد قارچ) به نظر می رسد درمان ایمن و موثر برای شوره سر باشد.

چربی‌های سالم به گفته سرو – سینا افزایش دریافت اسیدهای چرب امگا 3، مانند اسیدهای چرب موجود در ماهی سالمون، ماهی تن، و ماهی خال مخالی، به تنظیم تولید چربی روی پوست کمک می‌کند.

درمان های جایگزین و مکمل

رویکردهای اضافی

کمی آفتاب بگیر دوره های کوتاه آفتاب می تواند به کاهش تولید مخمر در پوست سر کمک کند.

اما اگر از یک درمان شوره سر مبتنی بر قیر نیز استفاده می کنید، از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید خودداری کنید، زیرا پوست سر شما به ویژه به نور خورشید حساس است.

محصولات مو را کاهش دهید. ژل های حالت دهنده، اسپری ها، پومادها و موارد دیگر می توانند روی مو و پوست سر تجمع کنند و باعث افزایش چربی و شوره سر شوند.

رویکردهای اضافی

پیشگیری از شوره سر

مک مایکل می گوید: “شما می توانید از علائم و نشانه های شوره سر جلوگیری کنید، اما هیچ درمانی برای شوره سر وجود ندارد.” اگر پوست سرتان به خصوص چرب است، شامپوی روزانه با یک پاک کننده ملایم، همراه با ماساژ ملایم پوست سر، ممکن است در موارد خاص به جلوگیری از شوره سر کمک کند. اگر از شامپو شوره سر OTC استفاده می کنید، با متخصص پوست خود در مورد اینکه چند بار از آن برای نگهداری و پیشگیری استفاده کنید صحبت کنید. در نهایت، افزایش مصرف امگا 3، قرار کوتاه در معرض نور خورشید و محصولات کمتر مو می تواند به جلوگیری از شوره سر نیز کمک کند.

پیشگیری از شوره سر

تحقیقات و آمار: چند نفر دچار شوره می شوند؟

بر اساس تحقیقات گذشته، شوره سر تقریباً 50 درصد از جمعیت عمومی بزرگسالان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد.

شوره سر در مردان بیشتر از زنان است.

تحقیقات و آمار: چند نفر دچار شوره می شوند؟

شرایط مربوط به شوره سر چیست؟

مک مایکل می‌گوید: «گاهی اوقات چیزی که فکر می‌کنید شوره سر است، صرفاً بقایای محصول است، مانند ژل مو یا اسپری مو. در مواقع دیگر ممکن است یکی از این شرایط باشد.
کلاهک گهواره از نظر فنی، درماتیت سبورئیک و کلاه گهواره و شوره سر همه یکسان هستند. کلاه گهواره بر نوزادان بین دو هفته تا 12 ماه تأثیر می گذارد. به سلامت کودکان، آنها لکه های قرمز یا زرد پوسته ای چرب، پوسته پوسته یا پوسته پوسته روی پوست سر ایجاد می کنند. (بثورات پوسته پوسته می‌تواند روی صورت، ناحیه پوشک و سایر نواحی بدن ظاهر شود.)

شرایط مربوط به شوره سر چیست؟

پسوریازیس پوست سر تقریباً 50 درصد از افرادی که به پسوریازیس پلاکی مبتلا هستند، در برخی مواقع شعله‌ور شدن پوست سر را تجربه می‌کنند. روی پوست سر، ممکن است لکه های قرمز، پوسته پوسته شدن شوره مانند، پوسته های سفید نقره ای و خشکی داشته باشید. انجمن آکادمی پوست آمریکا خاطرنشان می کند که پسوریازیس پوست سر اغلب با خارش همراه است و خارش آن از خفیف تا شدید متغیر است.

کچلی به این عفونت قارچی بسیار مسری، کرم حلقوی پوست سر و ساقه مو نیز می گویند. علائم ممکن است شامل لکه های خارش، پوسته پوسته و طاس روی سر باشد. بر اساس کلینیک مایو، کچلی در کودکان نوپا و در سنین مدرسه شایع‌تر است.

کچلی به این عفونت قارچی بسیار مسری، کرم حلقوی پوست سر و ساقه مو نیز می گویند. علائم ممکن است شامل لکه های خارش، پوسته پوسته و طاس روی سر باشد. بر اساس کلینیک مایو، کچلی در کودکان نوپا و در سنین مدرسه شایع‌تر است.

تمام شامپو های شولدرز توانایی از بین بردن کامل شوره سر شما را دارند و با توجه به نوع موهای خود میتوانید شولدرز اورجینال مورد نیاز خود را از سایت لاویا با تضمین اصل بودن خرید کنید.تمام شامپو های شولدرز ما با تضمین فرانسوی و آلمانی بودن خدمت شما ارائه میگردند.

جهت خرید شامپو های ضد شوره شولدرز کلیک کنید

جهت خرید شامپو شولدرز کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد