هر آنچه که باید در مورد ریزش مو بدانید

ریزش مو (یا آلوپسی) اتفاق رایجی است، آنقدر رایج که گاهی سر از ظرف غذای مورد علاقه مان در می آورد! ریزش مو برای اکثر افراد یک کابوس است، چون مو مستقیما با زیبایی ظاهری افراد در ارتباط است. این مشکل در بزرگسالان شایع‌تر است، اما هر کسی، از جمله کودکان، می‌تواند آن را تجربه کند. بنا به اعلام آکادمی پوست آمریکا (AAD) ریزش بین 50 تا 100 تار مو در روز، طبیعی است. با حدود 100،000 تار مو روی سر، این ریزش کوچک، خیلی به چشم نمی آید. موهای جدید به طور معمول جایگزین موهای از دست رفته می شوند. اما خبر بد این است که گاهی اوقات این اتفاق نمی افتد! 🙁

ریزش مو می تواند به تدریج در طی سال ها ایجاد شود یا به طور ناگهانی اتفاق بیفتد. و بست به علت زمینه ای، ممکن است موقت یا دائمی باشد. می خواهید بفهمید که ریزش موهایتان طبیعی است یا بیش از حد معمول؟ آیا زمان مراجعه به پزشک فرا رسید است؟ برای یافت پاسخ سوال هایتان، ادامه مطلب را بخوانید.

ریزش مو می تواند به تدریج در طی سال ها ایجاد شود یا به طور ناگهانی اتفاق بیفتد.

علائم

  • اگر موهای خود را از هم جدا کنید، ممکن است متوجه کم پشت شدن قسمتی از موهای سرتان شوید که می تواند نشانه ریزش مو باشد.
  • اگر متوجه شدید که خط موی شما بالاتر از حد معمول به نظر می رسد، ممکن است نشانه دیگری باشد.
  • پس از استفاده، برس یا شانه خود را نگاه کنید. آیا بیشتر از حد معمول مو جمع می کند؟
  • ممکن است متوجه شوید که سینک یا لوله های حمام شما با مو مسدود شد است.
  • اگر یک بیماری پوستی زمینه‌ای دارید که باعث ریزش موی شما می‌شود، ممکن است احساس درد یا خارش در پوست سر خود نیز داشته باشید.

نشانه ریزش مو

علت ریزش مو چیست؟؟

موها ممکن است به دلایل مختلف ریزش کنند که از نظر پزشکی، به چند دسته تقسیم می شود، از جمله:

طاسی با الگوی ارثی (آلوپسی آندروژنتیک)

در مردان، ریزش مو ممکن است از الگوی مردانه معمولی (کاهش خط موی جلو و یا نازک شدن مو در بالای سر) پیروی کند. این شایع ترین نوع است و می تواند در هر زمانی از زندگی مردان حتی در سال های نوجوانی شروع شود. معمولاً در اثر تعامل سه عامل ایجاد می شود: تمایل ارثی به طاسی، هورمون های مردانه و افزایش سن. بسیاری از زنان درجاتی از طاسی با الگوی زنانه را تجربه خواهند کرد. در زنان، نازک شدن در کل قسمت بالای سر یا تاج سر رخ می دهد.

{مشاهده شامپو ضد ریزش هد اند شولدرز}

الگوی مردانه

تلوژن افلوویوم (ریزش موی شوکی):

ممکن است دو تا سه ماه پس از یک استرس بزرگ، مانند یک بیماری طولانی مدت، جراحی بزرگ یا عفونت جدی، رخ دهد. همچنین ممکن است پس از تغییر ناگهانی در سطح هورمون، به ویژه در زنان پس از زایمان اتفاق بیفتد. مقدار متوسطی از مو از تمام قسمت‌های پوست سر می‌ریزد و ممکن است روی بالش، وان یا برس مو مشاهده شود.

مقدار متوسطی از مو از تمام قسمت‌های پوست سر می‌ریزد

عوارض جانبی دارو:

ریزش مو ممکن است عارضه جانبی برخی از داروها باشد. علاوه بر این، بسیاری از داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی سرطان معمولاً باعث ریزش ناگهانی مو می شوند که کل سر را تحت تأثیر قرار می دهد.

بیماری:

می تواند یکی از علائم یک بیماری باشد، مانند سیفلیس، اختلال تیروئید (مانند کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید)، عدم تعادل هورمون های خاص یا سوءتغذیه، به ویژه کمبود پروتئین، آهن، روی یا بیوتین. این کمبودها در افرادی که از رژیم های غذایی محدود استفاده می کنند و زنانی که قاعدگی بسیار سنگینی دارند، بیشتر است.

کچلی (عفونت قارچی پوست سر):

زمانی اتفاق می‌افتد که انواع خاصی از قارچ‌ها پوست سر را آلوده می‌کنند. کچلی بخش بخش سر در کودکان شایع است.

کچلی بخش بخش سر در کودکان شایع است.

آلوپسی تروماتیک:

این شکل از ریزش در اثر تکنیک‌های آرایشگری ایجاد می‌شود که موها را می‌کشند (باف کردن یا قلاب‌زنی محکم)، موها را در معرض حرارت شدید و پیچ‌خوردن (فرش‌دهنده یا غلتک‌های داغ) قرار می‌دهند یا با مواد شیمیایی قوی (سفید کردن، رنگ کردن مو) به مو آسیب می‌رسانند.

جلوگیری

نکات زیر ممکن است کمک کننده باشد:

با موهایتان ملایم باشید.

هنگام برس و شانه ، به خصوص زمانی که موهایتان خیس است، از گره باز کن سر استفاده کنید و از کشید مو خودداری کنید. یک شانه دندانه پهن ممکن است به جلوگیری از کندن مو کمک کند.

از یک برس نرم ساخته شد از الیاف طبیعی استفاده کنید.

استفاده از یک برس نرم با الیاف طبیعی به طور بالقوه می تواند سطح چربی سالم را روی موهای شما افزایش دهد. پروتئین‌های کراتین موجود در موهای شما مانند زونا روی سقف انباشته شده‌اند. بنابراین برس آن‌ها به آرامی در یک جهت، از بالا شروع شد و تا انتها ادامه می‌یابد. می‌تواند به صاف کردن و حالت داد به کوتیکول مو کمک کند.

استفاده از یک برس نرم با الیاف طبیعی

مدل مو را شل نگه دارید.

اگر به طور مرتب موهای خود را به صورت بافته، کش یا دم اسبی حالت می دهید. سعی کنید آنها را شل نگه دارید تا فشار زیادی به موهای شما وارد نشود.

از موهای خود در برابر نور خورشید و سایر منابع نور ماوراء بنفش محافظت کنید.

سیگار نکشید. برخی از مطالعات نشان می دهند که سیگار کشیدن و طاسی مردان به هم مرتبطند.

سیگار نکشید.

می توانید از “هیرتامین” استفاده کنید.

این قرص، مکمل و تأمین کننده ویتامین های مو است. این مکمل، مناسب استفاده آقایان و بانوان است. و حاوی مواد مغذی و مورد نیاز برای تقویت موها است. مکمل‌هایی همچون هیرتامین با وجود ویتامین‌های مغذی قدرتمند برای مو که ترکیبی از عصاره گیاهان و ویتامین‌ها و مواد معدنی است می تواند اثر مثبتی بر رشد مو و سلامت و تقویت موها داشته باشد. در اغلب موارد نیز ریزش موی غیر طبیعی را کنترل خواهد کرد. هیرتامین به کمک ویتامین‌های موجود، قدرت و استحکام را به فولیکول‌های مو باز می گرداند. همچنین موهایی سالم، براق و خوش حالت را برای شما بوجود می آورد. جدای از موهای سالم، این مکمل اثر فوق العاده ای بر روی درخشش و زیبایی پوست دارد. ناخن های سالم و محکم نیز از پیامدهای مصرف هیرتامین خواهد بود. می توانید برای خرید هیرتامین اصل آمریکا از فروشگاه لاویا دیدن کنید.

حاوی مواد مغذی و مورد نیاز برای تقویت موها

موها را خشک کنید.

پس از شستن، از حوله استفاده کنید تا موهای خود را به آرامی خشک کنید. از مالیدن موهای خود با حوله یا چرخاندن آن در داخل حوله خودداری کنید.

از حوله استفاده کنید

از ابزارهای حالت دهنده مو با حرارت بالا استفاده نکنید.

محصولات و ابزارهای حالت دهنده نیز از عوامل رایج ریزش مو هستند. استفاده از گرما برای حالت دادن به موهایتان، فولیکول مو را کم آب و آسیب پذیر می کند. سشوارها، اتو موها و اتوهای فر کننده همگی می توانند به مرور زمان با ایجاد رطوبت در ساقه های مو به موهای شما آسیب بزنند. اگر تصمیم دارید موهای خود را با وسایل گرم شده حالت دهید، این کار را فقط زمانی انجام دهید که موهایتان خشک است. و از کمترین تنظیمات ممکن استفاده کنید.

{خرید شامپو هد اند شولدرز اصل}

استفاده از گرما برای حالت دادن به موهایتان، فولیکول مو را کم آب و آسیب پذیر می کند

از یک شامپوی ملایم بچه برای شست موهایتان استفاده کنید. موهایتان را فقط یک روز در میان یا کمتر بشویید، مگر اینکه موهایتان بسیار چرب باشد.

همچنین می توانید از محصولات زیر استفاده کنید:

شامپو ضد ریزش و تقویت کننده مو ایوروشه اصل فرانسه – Yves Rocher Anti-Hair Loss Anti Chute Fortifying Shampoo

شامپو ضد ریزش و نرم کننده مو ایوروشه اصل فرانسه – Yves Rocher Anti-Hair Loss Anti Chute conditioner Shampoo

استرس را به حداقل برسانید.

استرس چیزی است که هر کسی در دنیای امروزی بارها و بارها آنرا تجربه می کند. بهتر است از تکنیک های کاهش استرس کمک بگیرید.

بهتر است از تکنیک های کاهش استرس کمک بگیرید.

موهای خود را شیمیایی یا سفید نکنید. درمان شیمیایی مو با روش هایی مانند سفید کردن مو با تقسیم مولکول های پروتئینی به نام منبع مورد اعتماد کراتین به مو آسیب می رساند.  استفاده از رنگ‌ها، هایلایت‌ها، درمان‌های پراکسید و پراکس را محدود کنید.

از شامپویی استفاده کنید که ملایم و مناسب موهای شما باشد. هدف از شامپو پاکسازی موهای شما از آلودگی و چربی اضافی است. شستشوی بیش از حد با شامپو می تواند به طور بالقوه به موهای شما آسیب برساند. سولفات ها و برخی مواد دیگر با موخوره، خشکی پوست سر و موهای شکننده مرتبط هستند.

شامپو پاکسازی موهای شما از آلودگی و چربی اضافی

یک رژیم غذایی متعادل غنی از مواد مغذی را هدف قرار دهید.

سعی کنید مقدار زیادی آهن و پروتئین را در میان وعده ها و وعده های غذایی خود بگنجانید. اصلاح رژیم غذایی می تواند بر رشد مو و سلامت مو تأثیر بگذارد. تغییرات رژیم غذایی می تواند شامل موارد زیر باشد:

پروتئین اضافی

اخیرا یک مطالعه نشان داد که چندین شرکت کننده که ریزش مو را تجربه کرده بودند، پروتئین و اسید آمینه دریافتی کمی داشتند. محققان باید مطالعات بیشتری را انجام دهند تا بررسی کنند که آیا کمبودهای تغذیه ای با ریزش مو ارتباط دارد یا خیر.

پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای

یک مطالعه در Archives of Dermatological Research نشان داد که بین گیاهان و سبزیجات در رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش خطر آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی الگوی در مردان ارتباط وجود دارد.

گیاهان و سبزیجات در رژیم غذایی مدیترانه ای

مصرف مکمل های مولتی ویتامین

مطالعات چندین ساله نشان می دهد که ویتامین ها به جلوگیری از ریزش کمک می کنند. کمبود ویتامین ممکن است یک عامل خطر باشد. برخی از ویتامین ها و مواد معدنی که ممکن است کمک کنند عبارتند از:

  • سلنیوم
  • ویتامین B
  • فلز روی
  • ویتامین دی
  • اهن
  • ویتامین A
  • ویتامین سی
  • ویتامین E

هرکسی که قصد مصرف مکمل مولتی ویتامین را دارد باید ابتدا با پزشک مشورت کند.

همچنین شما برای این مه حالت دهنده مو استفاده کیند و موهاتون ریزش پیدا نکنه باید از حالت دهنده های اصل و اورجینال استفاه کنید پیشنهاد لاویا به شما واکس مو تافت مدل Schwarzkopf Taft Power Wax اصل و ژل مو نگهداری محکم پاسینوس مدل Pacinos Pomade – Firm Hold است که کارایی آن ها را تضمین میکنیم.

هرکسی که قصد مصرف مکمل مولتی ویتامین را دارد باید ابتدا با پزشک مشورت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد