مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی – همه ما دندان‌ها و لثه‌های سالم را برای لبخندی برنده، نفس تازه و افزایش سطح اعتماد به نفس می‌خواهیم. اما، آیا می دانستید که حدود نیمی از بزرگسالان بوی بد دهان (معروف به بوی بد دهان) را دارند یا داشته اند؟ این یکی از شایع ترین مشکلات دندانی و همچنین یکی از قابل درمان ترین است.

بسیاری از مردم در سراسر جهان به دلیل سهل انگاری یا توانایی مالی از شایع ترین مشکلات دندانی رنج می برند. مردم از سراسر جهان و در تمام گروه های سنی از مشکلات رایج دندان رنج می برند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، اکثر موارد بیماری های دهان و دندان از گروه های جمعیتی فقیر و محروم هستند، بنابراین ادعای ناتوانی در مراقبت از بهداشت دهان و دندان به دلیل ظرفیت های مالی را قوت می بخشد.

دندان های ما باید ارزشمند باشند. آنها بسیار شبیه سایر اعضای بدن ما هستند – آنها را نمی توان به راحتی جایگزین کرد. با فشاری که از جویدن، گاز گرفتن یا ساییدن می‌گیرند، در صورت عدم مراقبت، فرسوده و پاره می‌شوند.

مراقبت از آنها به معنای مسواک زدن سه بار در روز یا هر بار بعد از غذا است. یعنی نخ دندان کشیدن منظم. این به معنای مراجعه منظم به دندانپزشک و دوری از غذاهایی است که می تواند به آنها آسیب برساند.

با این حال، فقط به این دلیل که از قبل برنامه بهداشت دهان و دندان خود را دارید که از نظر مذهبی پیروی می کنید، راضی نباشید. حتی افرادی که سابقه ای عالی در حفظ دندان های قوی و سالم دارند، می توانند با مشکلات رایج دندانی کوچکی مواجه شوند.

در اینجا نگاهی به، مشکلات رایج دندانی دیگر، و گزینه های درمانی برای هر یک آورد شد است.

مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی

1.مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی – پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان به عنوان پوسیدگی دندان یا حفره دندان نیز شناخته می شود. این شایع ترین مشکل دندانی است که دندانپزشکان در بیماران مشاهده می کنند. عملاً هر فردی در مقطعی از زندگی خود پوسیدگی دندان را تجربه کرده است.

پوسیدگی دندان زمانی رخ می دهد که باکتری ها لایه ای به نام پلاک را روی سطح دندان تشکیل دهند. باکتری ها از قندهای موجود در غذا اسید تولید می کنند. اسیدها مینای دندان یا لایه بیرونی دندان را از بین می‌برند و برای همیشه به آن آسیب می‌رسانند. سپس اسیدها روی لایه نرم‌تر عاج زیر مینا شروع به کار می‌کنند.

 

{خرید و قیمت بهترین خمیر دندان سفید کننده خارجی}

 

این شکستگی دندان می تواند منجر به ایجاد حفره یا سوراخ در دندان شما شود. همچنین می تواند باعث دندان درد شود، از جمله درد هنگام خوردن و نوشیدن چیزهای گرم، سرد یا شیرین.

چرا اینطور است؟ به خاطر رژیم غذایی ما! پوسیدگی یا پوسیدگی دندان در اثر مصرفی ایجاد می شود. اگرچه ممکن است باکتری‌هایی که در دهان شما زندگی می‌کنند نیز ایجاد شوند، مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار، تنقلات مکرر و سیگار کشید از دلایل اصلی پوسیدگی در بزرگسالان هستند.

برای کودکان به دلیل قندی که مصرف می کنند و همچنین به دلیل نداشتن نظم و انضباط مناسب برای رعایت بهداشت دهان و دندان دچار پوسیدگی می شوند. اما، چگونه متوجه می شوید که حفره دارید؟ 

سایر علائم پوسیدگی دندان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بوی بد دهان
  • لکه های سیاه یا قهوه ای روی دندان های شما
  • طعم ناخوشایند در دهان شما

1.مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی - پوسیدگی دندان چیست؟

مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی – چگونه از ایجاد حفره جلوگیری می کنید؟

  • از غذاهایی با محتوای قند یا نشاسته بالا اجتناب کنید – غذاها و نوشیدنی هایی مانند نوشابه، بستنی، کیک، شیرینی کوکی ها و غیره دارای نشاسته و شکر بسیار بالایی هستند.
  • حتما دندان های خود را به طور کامل مسواک بزنید – اگر این غذاها را مصرف می کنید، پس از خوردن غذا دندان های خود را مسواک بزنید تا از تجمع پلاک جلوگیری کنید.
  • دهان خود را بشویید – اگر نمی توانید بلافاصله مسواک بزنید، دهان خود را با آب تمیز بشویید.
  • آب بیشتری بنوشید – اگر می توانید از نوشیدنی های دیگر که آب نیستند دوری کنید، این کار را انجام دهید. نوشیدنی های تولید شده دارای مواد شیمیایی و قند زیادی هستند که باعث ایجاد پلاک می شوند.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید – از گزینه های سیلانت دندان یا ژل های فلوراید بخواهید.

مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی - چگونه از ایجاد حفره جلوگیری می کنید؟

2. بیماری لثه

ژنژیویت مرحله اولیه و شکل خفیف بیماری لثه یا پریودنتال است. این یک عفونت باکتریایی است که در اثر تجمع پلاک ایجاد می شود. علائم شایع لثه هایی هستند که قرمز، متورم شده و به راحتی خونریزی می کنند. همچنین ممکن است بوی بد دهان و دندان های حساسی را تجربه کنید که هنگام جویدن درد می کنند.

نادیده گرفتن مسواک زدن و تکنیک های ضعیف مسواک زدن می تواند به بیماری لثه کمک کند. بنابراین، دندان های کج که به سختی مسواک زده می شوند نیز ممکن است. سایر عوامل خطر عبارتند از مصرف دخانیات، بارداری و دیابت.

مهم است که توجه داشته باشید که التهاب لثه می تواند بدون درد باشد و به همین دلیل، ممکن است متوجه آن نشوید. این باعث می شود معاینه منظم دندان ها ایده خوبی باشد.

لثه را می توان با تمیز کردن کامل توسط متخصص بهداشت دندان درمان کرد. برای جلوگیری از بازگشت آن، باید دو بار در روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را تمرین کنید.
پریودنتیت

در صورت عدم درمان، ژنژیویت می تواند به شکل شدیدتری از بیماری لثه به نام پریودنتیت تبدیل شود. این زمانی است که پاکت های لثه عفونی می شوند. این می تواند منجر به آسیب به استخوان و بافت نگهدارنده دندان ها شود، زیرا آنها نیز عفونی می شوند.

2. بیماری لثه

مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی – در اینجا سایر علائم بیماری لثه آورده شده است:

خونریزی لثه – آیا هنگام نخ دندان یا مسواک لثه های شما خونریزی می کند؟ قرار نیست همیشه این اتفاق بیفتد. این نشانه اولیه ضعیف شدن لثه شماست.

بوی بد دهان – اگر با وجود رعایت یک روال بهداشت دهان و دندان متوجه بوی بد دهان شدید، التهاب لثه را در نظر بگیرید.

لثه‌های متورم، قرمز یا حساس – لثه‌های سالم قرار است رنگ صورتی داشته باشند و اطراف پایه دندان‌های شما سفت شوند. اگر تورم، قرمزی یا حساسیت در اطراف پایه جایی که دندان‌هایتان به لثه‌هایتان می‌رسد مشاهده کردید، فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

لق شدن دندان – لق شدن دندان ها ممکن است نشانه بیماری پریودنتال شدید باشد. آن را ساده نگیرید. برای کاهش خطر نیاز به جایگزینی، آن را در اسرع وقت درمان کنید.

رشد چرک – اگر متوجه چرک در اطراف پایه دندان‌های خود شوید، این نشانه عفونت جدی‌تری است که می‌تواند به راحتی به سایر قسمت‌های دهان شما سرایت کند. فورا آن را درمان کنید و ممکن است دندانپزشک آنتی بیوتیک تجویز کند.

همچنین می تواند منجر شود

  • کوچک شدن و عقب نشینی لثه ها
  • لق شدن دندان های دائمی
  • تغییر در نیش
  • طعم ناخوشایند در دهان شما
  • بوی بد دهان مداوم

علاوه بر این، پریودنتیت می تواند یک پاسخ التهابی در سراسر بدن شما ایجاد کند.

مانند سایر مشکلات رایج دندانی، شما می توانید از بیماری لثه جلوگیری کنید. از آنجایی که بیماری لثه نیز توسط باکتری های موجود در پلاک ایجاد می شود که به رباط لثه شما حمله می کند، می توان به راحتی با رعایت عادات بهداشت دهان و دندان از آن جلوگیری کرد.

ما نمی توانیم به اندازه کافی استرس داشته باشیم که چگونه مسواک زدن حداقل سه بار در روز باعث تفاوت می شود. این فقط یک توصیه ضرب المثلی نیست که در کودکی به شما داده شده است. این کمک می کند تا وقتی بزرگتر هستید تفاوت زیادی ایجاد کند.

پرداخت یک ماه در میان به دندانپزشک خود برای تمیز کردن عمومی نیز یک حرکت عاقلانه خواهد بود و به شدت به حفظ سلامت دهان و دندان شما در سطح اولیه آن کمک می کند. استفاده از خمیر دندان کنترل کننده جرم نیز به جلوگیری از جرم و پلاک کمک می کند.

مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی - در اینجا سایر علائم بیماری لثه آورده شده است:

 

{مشاهده و خرید خمیر دندان برای دندان های حساس}

3. بوی بد دهان

بوی بد دهان یا بوی بد دهان یکی از شایع ترین مشکلات دندانی است. همچنین یکی از ناراحت کننده ترین ها است. ،برخی ادویه ها نیز باعث ایجاد بوی بد در نفس شما می شوند.

به عنوان مثال، شما وعده های غذایی را با مقدار زیادی سیر می خورید. بوی قوی سیر در نهایت به سطوح داخل دهان شما می چسبد و به راحتی با یک یا دو برس پاک نمی شود. در مورد زیره هم باید گفت. بسیاری از دندانپزشکان در شارلوت توصیه می کنند از زیره سبز خودداری کنید.

به همین دلیل است که مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی و مراجعه به دندانپزشک شارلوت به کنترل بوی بد دهان و همچنین سایر مشکلات دهان کمک می کند. اگر نمی توانید بلافاصله بعد از آن مسواک بزنید، یک بطری کوچک دهانشویه نیز به همراه داشته باشید. یا حداقل بعد از خوردن غذا با آب شیرین غرغره کنید. دندانپزشک شارلوت شما ممکن است تمیز کردن را هر شش ماه یکبار توصیه کند.

بوی بد دهان می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود از جمله:

  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • دهان خشک
  • دارو
  • عفونت
  • رفلکس اسید
  • سرطان

بوی بد دهان

4. مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان های حساس

زمانی که مینای دندان از بین رفته و عاج نمایان می شود، دندان های شما به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم حساس می شوند.

عاج دارای لوله هایی است که به عصب عمیق تر در داخل دندان منتهی می شود. مواد سرد یا گرم می توانند در طول لوله ها به سمت عصب حرکت کنند و باعث درد شدید شوند.

حساسیت دندان که به عنوان حساسیت بیش از حد عاج نیز شناخته می شود، می تواند ناشی از پوسیدگی دندان باشد. سایر علل احتمالی عبارتند از:

  • بیماری لثه
  • عفونت ریشه
  • دندان ترک خورده یا شکسته
  • تاج یا پرکننده های فرسوده
  • فرسایش مینای دندان
  • عقب رفتن لثه

شما همچنین می توانید دندان های حساسی داشته باشید زیرا لایه مینای دندان شما به طور طبیعی نازک است.

انواع خمیر دندان و دهان شویه هایی وجود دارد که به طور خاص برای استفاده در دندان های حساس طراحی شده اند. دندانپزشک شما همچنین ممکن است فلوراید درمانی، تاج دندان، پیوند لثه یا کانال ریشه را توصیه کند. درمان انتخابی به شدت مورد شما بستگی دارد.

 

4. مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان های حساس

5. دهان خشک

هر کسی ممکن است به خشکی دهان مبتلا شود. این یک بخش طبیعی از پیری نیست، اما در میان افراد مسن شایع تر است. علل خشکی دهان شامل درمان سرطان، بیماری غدد بزاقی، آسیب عصبی و دیابت است. HIV/AIDS و برخی داروها نیز می توانند باعث خشکی دهان و خشکی گلو شوند.

با نوشیدن جرعه آب در طول روز می توانید خشکی دهان و خشکی گلو را تسکین دهید. همچنین باید از موادی که خشک کننده هستند اجتناب کنید. اینها شامل الکل، تنباکو، کافئین و شیرینی جات هستند.

خشکی دهان گاهی اوقات خشکی دهان نامیده می شود. این وضعیتی است که در آن غدد بزاق قادر به تولید بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن داخل دهان نیستند.

بزاق دارای اجزای ضد باکتریایی است که به حفظ پلاک از سطح دندان کمک می کند. علت آن عوامل مختلفی مانند سیگار کشیدن، مصرف دارو، افزایش سن یا استرس است.

افرادی که تحت دارو یا شیمی درمانی هستند در معرض خطر بسیار بالایی از خشکی دهان هستند. همین امر در مورد جمعیت مسن تر نیز صدق می کند. عدم وجود رطوبت در دهان باعث ایجاد پلاک بیشتر، حفره ها و در نهایت پوسیدگی دندان می شود.

علائم رایج خشکی دهان می‌تواند به سادگی لب‌های ترک خورده، زخم‌های دهان و بوی بد دهان باشد، اما علائم جدی‌تر می‌تواند مانند تحریک لثه و احساس سوزش در دهان ظاهر شود.

اگرچه هیچ درمان مطلقی برای خشکی دهان وجود ندارد، اما ثابت شده است که نوشیدن آب بیشتر به هیدراته نگه داشتن دهان کمک می کند.

5. دهان خشک

6. عقب رفتن لثه

مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی و عقب‌رفتگی لثه می‌تواند ناشی از سایر مشکلات رایج دندانی باشد و می‌تواند منجر به آن شود. این وضعیت همچنین می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند از دست دادن دندان شود. این به این دلیل است که این بیماری ریشه ظریف دندان را در معرض دید قرار می دهد.

و آن را مستعد آسیب می کند. عقب‌رفتگی لثه‌ها می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله:

  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • مسواک زدن بیش از حد سخت
  • فشار خون بالا
  • نوسانات هورمونی در زنان
  • سیگار کشیدن

لثه های شما ممکن است ژنتیکی نیز باشد، یعنی این بیماری در خانواده شما وجود دارد. مراقبت های دندانی برای عقب رفتن لثه شامل تمیز کردن کامل دندان های شما توسط یک متخصص دندانپزشکی است.

همچنین ممکن است تکنیک های صحیح مسواک به شما نشان داده شود. موارد شدید ممکن است نیاز به درمان با پیوند لثه یا سایر انواع جراحی داشته باشند.

عقب رفتن لثه

7. فرسایش مینای دندان

فرسایش مینای دندان وضعیتی است که بسیار آهسته ایجاد می‌شود و دندان‌ها را هم تغییر رنگ و هم گرد می‌کند. علت اصلی آن مصرف زیاد غذاهای شیرین و اسیدی مانند نوشابه و شیرینی ها در مدت طولانی است. یک علت نادر مسواک بیش از حد، خیلی سخت و طولانی مدت است.

مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی و فرسایش مینای دندان منجر به ایجاد دندان‌هایی می‌شود که بسیار حساس، ضعیف‌تر و مستعد ترک‌ها، براده‌ها و حجامت هستند. مینای از دست رفت روی دندان هایی که دچار فرسایش مینا شد اند قابل ترمیم نیست.

با این حال، می توانید با کاهش مصرف غذاهای شیرین و اسیدی، فرسایش بیشتر مینای دندان را تا حد زیادی کاهش دهید. استفاده از مسواک هایی با موهای نرم تر نیز کمک می کند. همچنین می توانید با روکش های دندانی ظاهر دندان های خود را تا حد زیادی بهبود بخشید.

فرسایش مینای دندان

8. دندان قروچه

دندان قروچه یک اصطلاح دندانپزشکی برای زمانی است که دندان قروچه می کنید. ساییدن اغلب هنگام خواب اتفاق می افتد، اما می تواند در هنگام بیداری نیز اتفاق بیفتد. این می تواند به دندان های شما آسیب برساند، باعث ایجاد درد فک شود و حتی ممکن است منجر به سردرد و گوش درد شود.

برخی از شرایط دندانی می تواند منجر به ساییدگی شود. این شامل:

یک پرکننده یا روکش جدید که بالاتر از دندان های دیگر شماست
گاز گرفت غیر طبیعی

برخی از افراد زمانی که دچار اختلال خواب هستند، استرس دارند یا با اضطراب سروکار دارند، از دندان قروچه رنج می برند. درمان این مشکلات زمینه ای می تواند به کاهش یا توقف سنگ زنی شما کمک کند.

 

8. دندان قروچه

{مشاهده و خرید بهترین خمیر دندان ضد پوسیدگی}

9. سرطان دهان

سرطان دهان کشنده ترین مشکل دندانی است که می توان با آن مواجه شد. مطالعه ای که توسط بنیاد سرطان دهان انجام شد است، تعداد شدید سرطان دهان را نشان می دهد.

سرطان دهان یکی از سرطان های سر و گردن در نظر گرفت می شود. از کل موارد سرطان سر و گردن در ایالات متحده، 85 درصد آن سرطان دهان است. تنها در ایالات متحده، تقریباً 54000 مورد تشخیص داد شده گزارش شد است که منجر به مرگ 13500 نفر در سال شد است.

اعداد به تنهایی برای تأکید بر جدی بودن این مشکل دندان کافی است. میزان مرگ و میر ناشی از سرطان دهان بیشتر از سایر انواع سرطان است زیرا هیچ گونه درد یا علائم اولیه ای را نشان نمی دهد.

با رشد صورتی کوچک در دهان شروع می شود. بعید است که مورد توجه قرار گیرد زیرا دهان ما به طور ذاتی سطوح صافی ندارد و به طور طبیعی به رنگ صورتی یا قرمز است. به همین دلیل است که مراجعه به دندانپزشک کمک خواهد کرد.

دندانپزشکان می دانند در معاینات منظم به چه چیزی توجه کنند و در صورت نیاز می توانند آزمایشات بیشتری را توصیه کنند.

سرطان دهان معمولاً در اثر سیگار کشید و نوشید الکل ایجاد می شود. افراد سیگاری – سنگین یا سبک – باید تحت معاینات و تمیز کردن منظم دندانپزشکی قرار گیرند تا احتمال ابتلا به سرطان دهان کاهش یابد. همین امر در مورد کسانی که دوست دارند نوشیدنی های الکلی مصرف کنند نیز صدق می کند.

سرطان دهان

مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی و پیشگیری مشترک

همه این مشکلات رایج دندانی را می توان با اقدامات بهداشتی روزانه بسیار ساده دهان و دندان پیشگیری کرد و از آنها دور نگه داشت. مسواک صبح و قبل از خواب به تنهایی برای اطمینان از سلامت دهان و دندان شما کافی نیست.

مانند هر چیز دیگری، شما باید مقداری پول برای نیازهای دندان خود خرج کنید. به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. همچنین به طور منظم دندان های خود را چک و تمیز کنید. ممکن است این مراحل ساده باشند، اما احتمال ابتلا به مشکلات دندانی را که می‌تواند منجر به اتفاق بدتری شود، کاهش می‌دهد.

مشکلات دندان و جلوگیری از پوسیدگی و پیشگیری مشترک

جدای از این موارد، مصرف غذاهایی را که به تشکیل پلاک روی دندان‌ها کمک می‌کنند، محدود کنید، مانند موارد زیر:

شیرینی – آب نبات سخت یا نرم، کارامل، شکلات، کلوچه و غیره.
نوشابه های گازدار – دارای قند بسیار بالایی هستند که باکتری ها از آن تغذیه می کنند
تنقلات – اکثر تنقلات خریداری شد از فروشگاه حاوی مقادیر زیادی شکر، سدیم و سایر مواد نگهدارنده هستند که برای مینای دندان شما مضر هستند.

اگر مدتی است که سیگار می کشید، ممکن است بخواهید مصرف نیکوتین خود را کاهش دهید. سیگار نه تنها منجر به لکه شدن دندان می شود، بلکه می تواند منجر به سرطان دهان، گلو و ریه نیز شود. اگر سیگار نمی کشید، آن را به همین شکل نگه دارید.

برای کسانی که از نظر عادت زیاد الکل مصرف می کنند، بیشتر در حد اعتدال بنوشند. الکل همچنین به بسیاری از مشکلات دندانی کمک می کند، به خصوص اگر عادت به مسواک نداشته باشید.

همچنین یک عادت دندانپزشکی سالم را ایجاد کرده و به صورت مذهبی عمل کنید. به چیزی بیشتر از مسواک در صبح و قبل از خواب بپردازید. از نخ دندان کشیدن یک روز در میان و غرغره کردن با دهانشویه بعد از مسواک زدن برای کمک به خلاص شدن از شر باکتری ها استفاده کنید.

و به اندازه این صدا، آب بیشتری بنوشید. آب به حفظ رطوبت و تمیزی دهان کمک می کند. همچنین از یک برند خمیردندان با فلوراید بالا استفاده کنید. این به تقویت مینای اطراف دندان شما کمک می کند!

جدای از این موارد، مصرف غذاهایی را که به تشکیل پلاک روی دندان‌ها کمک می‌کنند، محدود کنید، مانند موارد زیر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد