PRP ریزش مو ، پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) درمانی است که پزشکان برای تسریع بهبودی در نواحی مختلف بدن از آن استفاده می کنند. ممکن است به بازیابی رشد مو کمک کند.

پزشکان معمولاً زمانی از این درمان استفاده می‌کنند که ریزش مو ناشی از آلوپسی آندروژنتیک باشد، یک بیماری شایع که باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو می‌شود. در مردان به این حالت طاسی الگوی مردانه می گویند.

آیا PRP (پی آر پی) می تواند ریزش مو را درمان کند؟

اگرچه PRP یک رویکرد نسبتا جدید است، اما برخی شواهد علمی وجود دارد که نشان می دهد می تواند رشد مو را افزایش دهد.

در این مقاله نحوه استفاده پزشکان از PRP برای درمان ریزش مو و آنچه محققان در مورد اثربخشی آن می گویند را شرح می دهیم.

PRP ریزش مو چیست؟

پزشک ممکن است PRP را برای درمان آلوپسی آندروژنتیک پیشنهاد کند.

برای درک چگونگی عملکرد PRP، مهم است که از نقش پلاکت ها در بهبودی آگاه باشید.

PRP ریزش مو چیست؟

پلاکت ها به همراه گلبول های قرمز و سفید جزء خون هستند. هنگامی که فردی دچار بریدگی یا زخم می شود، پلاکت ها برخی از “اولین پاسخ دهندگان” بدن هستند که برای متوقف کردن خونریزی و بهبود بهبودی وارد بدن می شوند.

محققان این نظریه را مطرح کردند که اگر بتوانند پلاکت های غلیظ را استخراج کنند و آنها را به مناطق آسیب دیده بدن تزریق کنند، می توانند روند بهبود را تسریع کنند.

برای تولید PRP، یک متخصص پزشکی یک نمونه خون گرفته و آن را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می دهد. این دستگاه با سرعت بالایی می چرخد که اجزای خون را جدا می کند. سپس پزشک متخصص پلاکت ها را برای تزریق استخراج می کند.

برای تولید PRP، یک متخصص پزشکی یک نمونه خون گرفته و آن را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می دهد.

پی آر پی حاوی طیف وسیعی از فاکتورهای رشد و پروتئین است که ترمیم بافت را سرعت می بخشد. از آنجایی که برخی از انواع ریزش مو ناشی از آسیب به فولیکول های مو است، محققان در ابتدا این فرضیه را مطرح کردند که PRP می تواند با معکوس کردن روندی که در آلوپسی آندروژنتیک رخ می دهد، به رشد مجدد مو کمک کند.

از آن زمان، PRP به یک روش محبوب برای بازگرداندن رشد مو تبدیل شده است. پزشکان همچنین از PRP برای درمان آسیب‌های تاندون‌ها، ماهیچه‌ها و رباط‌ها، مانند آسیب‌هایی که افراد در طول فعالیت‌های ورزشی تحمل می‌کنند، استفاده کرده‌اند.

به یک روش محبوب برای بازگرداندن رشد مو تبدیل شده است.

آیا موثر است؟

در سال 2019، تیمی از محققان یک بررسی سیستماتیک از تحقیقات در مورد PRP به عنوان یک درمان برای ریزش مو انجام دادند. یافته های آنها در مجله جراحی پلاستیک زیبایی ظاهر شده است.

تجزیه و تحلیل در نهایت بر روی 11 مقاله تحقیقاتی متمرکز شد که در مجموع شامل 262 شرکت کننده مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک بود. به گفته نویسندگان، بیشتر مطالعات نشان داده اند که تزریق PRP باعث کاهش ریزش مو و افزایش قطر موها و تراکم رشد مو می شود.

با این حال، آنها اذعان کردند که این درمان بحث برانگیز است و خاطرنشان کردند که حجم نمونه کوچک و کیفیت پایین تحقیقات از جمله عوامل محدود کننده تحقیقات آنها بود.

آیا موثر است؟

بررسی سیستماتیک دیگری در سال 2019، که در منبع معتبر Dermatologic Surgery ارائه شد، یافته‌های 19 مطالعه را بررسی کرد که PRP را به عنوان درمانی برای ریزش مو بررسی می‌کرد. این مطالعات در مجموع 460 نفر را جذب کردند. به گفت نویسندگان این بررسی، بیشتر مطالعات گزارش کردند که درمان‌های PRP منجر به رشد مجدد مو در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک و آلوپسی آره‌آتا می‌شود.

نویسندگان یک بررسی اضافی از مطالعات بالینی، که مجله بین‌المللی درماتولوژی زنان منتشر کرد، بر اساس یافته‌های خود، PRP را یک درمان “امیدبخش” برای ریزش مو دانستند.

با این حال، این تیم خاطرنشان کرد که از آنجایی که محققان و کلینیک‌های مختلف از آماده‌سازی‌ها، فواصل جلسات و تکنیک‌های تزریق مختلف برای اجرای PRP استفاده می‌کنند، اثرات آن می‌تواند متفاوت باشد.

در این مرحله، بدون یک پروتکل استاندارد برای تزریق، نویسندگان توضیح می‌دهند که نتیجه‌گیری موثر بودن درمان دشوار است.

روش انجام PRP

مراحل زیر نمونه ای از یک روش رایج برای تزریق PRP برای ریزش مو است:

  • یک متخصص پزشکی از ورید بازو خون می گیرد.
  • نمونه خون را در سانتریفیوژ قرار می دهند.
  • سانتریفیوژ خون را می چرخاند و اجزای آن را جدا می کند.
  • یک متخصص پزشکی با استفاده از یک سرنگ پلاکت ها را استخراج می کند.
  • پزشک پلاکت ها را به نواحی مورد نظر پوست سر تزریق می کند.

ویدیو آیا PRP (پی آر پی) می تواند ریزش مو را درمان کند؟

 

کل فرآیند ممکن است حدود 1 ساعت طول بکشد و چندین جلسه ممکن است لازم باشد. پس از دریافت درمان PRP، فرد معمولاً می تواند بدون هیچ محدودیتی به فعالیت های عادی خود بازگردد.

PRP خود شما جمع آوری می شود، سپس به مناطق متعدد ریزش مو در سر شما تزریق می شود. برنامه درمانی معمول شامل سه جلسه با فاصله تقریباً یک ماهه است و به دنبال آن جلسات نگهداری هر سه تا شش ماه یکبار برای حفظ نتایج انجام می شود.

PRP خود شما جمع آوری می شود، سپس به مناطق متعدد ریزش مو در سر شما تزریق می شود.

شواهد پلاسمای غنی از پلاکت برای برخی از انواع ریزش مو نسبت به سایرین قوی تر است

بیشتر تحقیقات در مورد PRP برای ریزش مو بر روی استفاده از آن برای درمان آلوپسی آندروژنتیک (AGA) متمرکز شد است. همچنین به عنوان طاسی مرتبط با هورمون شناخته می شود، این وضعیتی است که می تواند هم مردان و هم زنان را درگیر کند. در مردان مبتلا به AGA، ریزش مو به طور معمول در بالا و جلوی سر رخ می دهد. در زنان، نازک شدن در بالای سر و تاج سر اتفاق می افتد و اغلب با بزرگتر شدن قسمت مرکزی مو شروع می شود. شواهد نشان می‌دهد که PRP زمانی که با سایر درمان‌های AGA مانند ماینوکسیدیل موضعی (Rogaine) یا فیناستراید خوراکی (Propecia)، که یک داروی ضد آندروژن است، ترکیب شود، بهترین کارایی را دارد.

شواهد پلاسمای غنی از پلاکت برای برخی از انواع ریزش مو نسبت به سایرین قوی تر است

شواهد کافی برای نتیجه‌گیری در مورد اثربخشی PRP برای سایر انواع ریزش مو، مانند تلوژن افلوویوم (ریزش موی مرتبط با استرس)، آلوپسی آره‌آتا (ریزش موی غیر اسکار مربوط به خود ایمنی)، یا اشکال ریزش موی زخم‌دار وجود ندارد.

درمان PRP ریزش مو با پلاسمای غنی از پلاکت بی خطر، اما گران است

تزریق پی آر پی برای همه مناسب نیست. این تزریق ها هم برای پوست سر و هم برای کیف پول شما می توانند دردناک باشند. یک جلسه می تواند حدود 1 میلیون تومان هزینه داشته باشد. این درمان ها معمولاً تحت پوشش بیمه نیستند.

تزریق PRP زمانی که توسط یک پزشک آموزش دیده انجام شود ایمن تلقی می شود. خطرات خفیف شامل درد، قرمزی، سردرد و ریزش موقت مو است. PRP ممکن است برای کسانی که سابقه اختلالات خونریزی یا بیماری خودایمنی دارند مناسب نباشد.
تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ارائه دهندگان در حال حاضر از انواع تکنیک های برداشت و تجویز PRP استفاده می کنند. تحقیقات بیشتری برای درک بهترین فرآیند برای دریافت و تزریق PRP مورد نیاز است. علاوه بر این، برای درک اینکه چگونه PRP به رشد مجدد موها کمک می کند و اینکه چقدر ممکن است برای انواع کمتر رایج ریزش مو مفید باشد، به اطلاعات بیشتری نیاز است.

چقدر طول می کشد؟

PRP درمانی برای شرایطی که باعث ریزش مو می شود نیست. به همین دلیل، برای حفظ نتایج رشد مو، فرد باید چندین درمان PRP را در طول زمان دریافت کند. همین امر در مورد داروهایی که پزشکان معمولاً برای درمان آلوپسی آندروژنیک استفاده می‌کنند، مانند ماینوکسیدیل موضعی (Regaine) و فیناستراید خوراکی (Propecia) صادق است.

توصیه های پزشک در مورد اینکه یک فرد چند وقت یکبار باید PRP انجام دهد بسته به شرایط فرد و نتایج درمان اولیه متفاوت است. پس از کنترل ریزش مو، پزشک ممکن است تزریقات نگهدارنده را هر 3 تا 6 ماه یکبار توصیه کند.

اثرات جانبی

عوارض جانبی احتمالی شامل سردرد، درد خفیف در محل تزریق و حساسیت پوست سر است.

از آنجایی که محلول PRP از اجزای خون خود فرد تشکیل شد است، خطرات کمی برای واکنش به خود محلول وجود دارد.

با این حال، افرادی که تحت درمان های PRP برای ریزش مو قرار می گیرند ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:

  • درد خفیف در محل تزریق
  • حساسیت پوست سر
  • ورم
  • سردرد
  • خارش
  • خونریزی موقت در محل تزریق

خلاصه

محققان شواهدی یافت اند که نشان می دهد PRP می تواند به رشد مجدد مو منجر شود. با این حال، با توجه به محدودیت‌های این مطالعات – مانند حجم نمونه کوچک – و تنوع در تکنیک و پروتکل در بین پزشکان، تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا PRP مؤثر است یا خیر ضروری است.

پزشکان و محققان همچنین باید بهترین کاندیدهای PRP را شناسایی کرده و پروتکل های درمانی جهانی را توسعه دهند.

در حال حاضر، هر فردی که ریزش موی خفیف تا متوسط دارد و علاقه مند به PRP است، باید از پزشک بپرسد که آیا احتمال دارد از این درمان سود ببرد.

شامپوی توصیه شده برای شما برای رفع ریزش مو شامپو ضد ریزش مو هد اند شولدرز اصل فرانسه و سرم توصیه شده برای شما سرم ضد ریزش مو حجم دهنده و ضخیم کننده تیکر فولر هیر اصل است که ما کارایی آن ها را تضمین میکنیم.

هر فردی که ریزش موی خفیف تا متوسط دارد و علاقه مند به PRP است، باید از پزشک بپرسد که آیا احتمال دارد از این درمان سود ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد